De vloer op met urban, hiphop en breakdance
Winkelcentrum Cityplaza in Nieuwegein is de geboortegrond van Illusionary Rockaz Company (IRC). Eind jaren ’90 sprak een groep van vijf vrienden daar regelmatig af nadat de winkels waren gesloten. Gewapend met een ghettoblaster verbeterden zij in Cityplaza hun breakdancetechnieken. Waarom in een winkelcentrum? “Die reden is simpel”, vertelt Kayan Tang. “Er ligt namelijk een marmeren vloer en dat glijdt lekker.” Tegenwoordig hoeven de dansers van IRC niet meer naar Nieuwegein, maar kunnen zij hun vaardigheden verbeteren in een gloednieuwe danszaal in de werfkelderstudio’s bij Berlijnplein.
Berlijnplein in Utrecht is volop in ontwikkeling. In samenwerking met gemeente Utrecht bouwt DePlaatsmaker hier mee aan een uniek gebied met ruimte voor kunst, cultuur, onderwijs, technologie en sociaal-maatschappelijke organisaties. Nu al vind je er stadslab RAUM, Nieuw Utrechts Toneel, Goede Vrijdag, De Buurtwerkkamer, Venster en Jonge Honden. |
We spreken met Kayan Tang en Shailesh Bahoran van Illusionary Rockaz Company. Voordat Kayan bij IRC aan de slag ging als zakelijk leider werkte ze als productieleider bij ISH DANCE COLLECTIVE. “We gingen toen de hele wereld over. Zo traden we onder meer op tijdens het Burning Man Festival in Nevada en op Broadway in New York. We hadden voorstellingen met skates, halfpipes, basketbal, voetbal en breakdance. Eigenlijk alles wat ‘urban’ definieert”, aldus Kayan. Choreograaf Shailesh Bahoran heeft ook bij ISH gewerkt en hij was sinds dag één betrokken bij IRC als artistiek leider. Op een gegeven moment werd Kayan benaderd om ook bij IRC te komen en in 2016 heeft zij dat dan ook gedaan, al heette het in de begindagen nog de ‘Illusionary Rockaz Crew’. “Vanaf 2017 is dit gezelschap een stichting geworden en daarmee veranderde de naam naar Illusionary Rockaz Company.”
“De prijs die we wonnen moet je zien als de Oscar van de Nederlandse danswereld. IRC had dus een héle succesvolle eerste productie.”
De eerste zelfgemaakt productie van IRC was ‘REDO’. Shailesh had destijds tijdens de Nederlandse Dansdagen een pitch gepresenteerd en die viel in de smaak bij de juryleden. IRC kreeg toen 10.000 euro en dat geld is vervolgens gebruikt om de voorstelling te realiseren. REDO is vernoemd naar Redouan Ait Chitt, de danser die de voorstelling uitvoerde. Hij is geboren met een aantal fysieke afwijkingen. Zo ontbreekt in zijn rechterarm het ellebooggewricht en ook is dit ledemaat korter dan zijn linkerarm. Hij heeft drie vingers aan zijn linkerhand en twee aan zijn rechterhand. Hij mist zijn rechterheup, heeft een korter rechterbeen en loopt met behulp van een prothese.
Kayan: “Redouan is breakdancer en omdat hij fysiek anders in elkaar zit, is hij in staat unieke bewegingen te creëren. Dat doet hij automatisch en dat wordt binnen het hip-hopgenre erg gewaardeerd. Ik zie het ook als omgaan met strubbelingen in het leven. Het komt op je pad, de mensen kijken daardoor misschien anders naar je en toch, ondanks alles, kom je er overheen.” En dat de act van Redouan gewaardeerd werd bleek ook uit het feit dat hij voor de voorstelling REDO in 2019 de Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie won. “De prijs die we wonnen moet je zien als de Oscar van de Nederlandse danswereld. IRC had dus een héle succesvolle eerste productie.”
In november 2021 nam IRC intrek in één van de werfkelderstudio’s, maar het traject ernaartoe is eerder van start gegaan. Het team van DePlaatsmaker was al een tijd in contact met IRC; vanwege een tekort aan dansruimtes verspreid over Utrecht, wilden we graag in samenwerking met gemeente Utrecht een nieuwe plek voor dans faciliteren. Daar zagen we de kans toe in de werfkelderstudio’s, in ieder geval voor de komende tien jaar en vooruitlopend op een plek voor dans in de permanente bebouwing op Berlijnplein. IRC wilde graag aansluiten en invulling geven aan dat plan, samen met dansgezelschap Eenvijfvijf.
“We werden al bij het proces betrokken toen er alleen nog een geraamte stond. Er was dus van alles mogelijk, want er was nog geen indeling gemaakt.”
Anderhalf jaar voor de oplevering is samen met de huurders uitgezocht hoe de plek er precies uit moest komen te zien. “We werden al bij het proces betrokken toen er alleen nog een geraamte stond. Er was dus van alles mogelijk, want er was nog geen indeling gemaakt”, vertelt Kayan. “Het was leuk om de hele ontwikkeling mee te maken. Het pand kreeg namelijk steeds meer vorm. In het begin was het nog lastig te bepalen hoe het eruit zou komen te zien, maar dat werd steeds duidelijker.” De entree van de nieuwe studio deelt IRC met Eenvijfvijf, evenals de kantineruimte met een keukenblok en lange tafel. Beide organisaties hebben daarnaast een eigen kantoorruimte en maken afwisselend gebruik van de danszaal in het pand.
Een maand na het inhuizen heeft IRC al audities georganiseerd voor hun nieuwste project en kwamen mensen van heinde en verre naar de gloednieuwe dansstudio. “We hebben in totaal twintig dansers uitgenodigd en die vervolgens verdeeld over twee dagen. De mensen die waren uitgenodigd kregen niet alleen de kans om te laten zien wat ze in huis hadden, maar ze kregen ook les van andere professionals.” Ook is IRC al een betrokken speler op Berlijnplein en worden ze door de andere culturele partijen uitgenodigd om samen activiteiten te ondernemen. “We hebben al meerdere verzoeken gehad van onze buren rond het plein”, aldus Kayan. “Het is leuk om enthousiast verwelkomd te worden. Nu we net geland zijn, zijn we nog wat terughoudend. Maar dat gaat zeker veranderen, straks is iedereen hier welkom.”