Ze passen niet in een hokje, wel op Berlijnplein

Dinsdag 15 februari 2022
“We zijn een stel creatieve gekken, met passie voor bewegen en raarheid” antwoord Erik Bos op de vraag wat Eenvijfvijf precies doet. Het gezelschap laat zich inspireren door actuele zaken die in de samenleving spelen en waar zij zelf mee te maken hebben. Met al die ingevingen maakt eenvijfvijf de meest uiteenlopende projecten en shows, die vervolgens te zien zijn in het theater, in video’s, op Lowlands of zelfs in Het Klokhuis. Sinds kort huurt eenvijfvijf via DePlaatsmaker één van de werfkelderstudio’s bij Berlijnplein. Ze hebben hiermee voor het eerst een echte vaste plek. “Dat geeft rust”, vertelt Erik.

 

Berlijnplein in Utrecht is volop in ontwikkeling. In samenwerking met gemeente Utrecht bouwt DePlaatsmaker hier mee aan een uniek gebied met ruimte voor kunst, cultuur, onderwijs, technologie en sociaal-maatschappelijke organisaties. Nu al vind je er stadslab RAUM, Nieuw Utrechts Toneel, Goede Vrijdag, De Buurtwerkkamer, Venster en Jonge Honden. 
 
In opmaat naar de permanente bebouwing op het plein, ontwikkelt en beheert DePlaatsmaker meerdere tijdelijke gebouwen in het gebied. Zo vindt een groeiend aantal makers, denkers en doeners alvast hun thuishaven op Berlijnplein en krijgt deze plek steeds meer kleur en vorm. In het najaar van 2021 zijn daar de werfkelders onder het Plantsoen van Boedapest bijgekomen. In deze verhalenreeks stellen we je de nieuwe huurders van deze werfkelderstudio’s de komende tijd aan je voor. 

 

We spreken met Erik Bos, één van de oprichters van eenvijfvijf en momenteel artistiek leider bij de organisatie. Het avontuur begon zo’n tien jaar geleden toen hij zich samen met een groepje van vijf vrienden afzonderden van ILL SKILL SQUAD, een breakdanceschool waar zij de kneepjes van de techniek leerden. Als eerbetoon aan deze school noemden zij hun groep ‘eenvijfvijf’, ofwel ‘155’. “Zie het als een samenvoeging van de eerste letters van ‘ILL SKILL SQUAD’”, legt Erik uit.
 
Eenvijfvijf werd naarmate de tijd vorderde steeds professioneler en tegelijkertijd eigenzinniger. Dat kwam onder meer omdat alle leden gingen studeren. Het waren weliswaar verschillende richtingen, maar die waren uiteindelijk wel goed bij elkaar te brengen. Erik: “Eén iemand ging bijvoorbeeld dans studeren, de ander choreografie, de derde sounddesign, de vierde videokunst en de vijfde volgde een opleiding tot animation designer. We hebben vervolgens alle kennis bij elkaar gestopt en zijn daar voorstellingen mee gaan maken. Dat is eenvijfvijf.”

 

“Het geeft rust om nu eindelijk een plek te hebben waar we langere tijd kunnen blijven.”


Dat maakt het soms ook lastig om hun projecten te omschrijven. “Het past gewoon niet in een hokje. Voor het publiek maakt het overigens niets uit. Sommige mensen kopen bijvoorbeeld een kaartje voor een show en verwachten dat ze comedy te zien krijgen. Als het ten slotte heel iets anders blijkt te zijn, maakt dat in de meeste gevallen niet uit. Het gaat erom dat de mensen betrokken waren en een leuke tijd hebben gehad.”

Het team van DePlaatsmaker was al langer in contact met eenvijfvijf. Vanwege een tekort aan dansruimtes verspreid over Utrecht, wilden we graag in samenwerking met gemeente Utrecht een nieuwe plek voor dans faciliteren. Daar zagen we de kans toe in de werfkelderstudio’s, in ieder geval voor de komende tien jaar en vooruitlopend op een plek voor dans in de permanente bebouwing op Berlijnplein. Eenvijfvijf wilde graag aansluiten en invulling geven aan dat plan, samen met dansgezelschap Illusionary Rockaz Company (IRC).

 

   


 
De entree van de nieuwe studio in de werfkelders deelt eenvijfvijf met IRC, evenals de kantineruimte met een keukenblok en lange tafel. Beide organisaties hebben daarnaast een eigen kantoorruimte en maken afwisselend gebruik van de danszaal in het pand. “Hiervoor hadden wij niet echt een vaste plek”, vertelt Erik. “We hebben een paar keer via een antikraakregeling een zaal kunnen huren als oefen- en ontwikkelruimte, soms huurden we tijdelijk een studio en we hebben ook weleens in een leegstaand kantoorpand onderdak gevonden. Daarnaast waren we ook vaak op tournee. Het geeft rust om nu eindelijk een plek te hebben waar we langere tijd kunnen blijven.” 

 
“Ik ga straks op het plein mijn koffie halen, ronddwalen en ideeën opdoen. Ik hoop dat de mensen mij kunnen inspireren en ik op mijn beurt anderen op ideeën kan brengen.”

 

Wat de toekomst op artistiek vlak gaat brengen voor eenvijfvijf staat niet vast, ze laten zich inspireren door de omstandigheden. Erik schetst het werk van eenvijfvijf als een continuüm. “Wanneer we iets hebben afgerond proberen we vanuit dat eindproduct weer verder te werken. Daardoor is de daaropvolgende productie altijd een volgende stap in het geheel. Vanwege de coronacrisis hebben we de afgelopen twee jaar bijna tachtig voorstelling gedaan. Dat lijkt misschien veel, maar onder normale omstandigheden zouden dat er twee keer zoveel zijn. We hebben ons de afgelopen tijd daarom meer gefocust op video en andere vormen waar het publiek niet fysiek bij aanwezig hoeft te zijn.” Erik laat bijvoorbeeld een instagramfilter zien, waarmee het lijkt alsof de gebruiker door middel van een 3D-scan van het eigen gezicht toch bij de show aanwezig is.

 

   


Dit is overigens niet de eerste keer dat de mannen van eenvijfvijf op het Berlijnplein te vinden zijn. De laatste scène van de korte film LEER die zij samen maakten met DOX - een film over motorrijden, erkenning en vluchtgedrag - is geschoten op het terrein van RAUM op Berlijnplein. Het contact met andere creatieve organisaties in de omgeving was er dus al en dat zal de komende periode volgens Erik alleen maar sterker worden. “Ik ga straks op het plein mijn koffie halen, ronddwalen en ideeën opdoen. Ik hoop dat de mensen mij kunnen inspireren en ik op mijn beurt anderen op ideeën kan brengen.” Via de creaties die eenvijfvijf maakt hopen ze ook Berlijnplein nog meer op de kaart te zetten. En dat is precies wat DePlaatsmaker voor ogen heeft met de werfkelderstudio’s; een mix van huurders die niet alleen elkaar inspireren, maar ook met het werk dat zij doen Berlijnplein in de schijnwerpers zetten.

 

Terug