Bikkelharde beelden op het buitenterrein

Vrijdag 17 december 2021
In haar zoektocht naar ruimte voor een beeldhouwatelier, bezocht Caroline Ruizeveld tijdens een rondleiding broedplaats De Havenloods en maakte ze kennis met de plannen voor de zelfbouwkavels op het buitenterrein. “Ik nam meteen contact op met DePlaatsmaker! Het was toen nog te vroeg om te beginnen met bouwen, maar na goed overleg kon ik er al wel een zeecontainer plaatsen om als opslag voor mijn materialen te gebruiken.” Later is er een tweede container bij gekomen, die nu ingericht is als atelier voor klein werk. Ook bouwde ze een overkapping, zodat ze droog buiten kan werken, en is een derde container omgebouwd tot kantoor. Sculpturen, planten en haar voorraad stenen begrenzen de kavel.

 

 

In deze verhalenreeks nemen we je de komende weken mee langs de verschillende ontwikkelingen op het buitenterrein van broedplaats De Havenloods. Dit voormalig industrieel terrein van bijna 5.000 vierkante meter wordt samen met kunstenaars en makers getransformeerd tot een creatief werklandschap voor de komende tien jaar. Het omvat bijzondere werkruimtes, ondersteunende horeca en ruimte voor activiteiten en kleinschalige programmering. Uniek, want huurders bouwen hier dus zelf aan hun eigen werkplek. We spreken met hen over hun plannen, waar ze op dit moment aan bouwen en wat ze verwachten van deze levendige plek.

 

 

We spreken met beeldend kunstenaar Caroline Ruizeveld. Samen met DJ en producer Pim van der Burgt - haar overbuurman die we eerder spraken in deze reeks - waren zij de eersten die in 2020 een plek op het buitenterrein vonden. Vanaf haar inmiddels voltooide werkplaats kijkt ze toe, hoe het terrein steeds voller raakt met andere zelfgebouwde werkruimtes en studio’s.

 

    

 

Voor haar kunstpraktijk is het buitenterrein van De Havenloods een ideale locatie. “Lawaai maken is hier geen probleem en het stof dat vrijkomt bij het maken van de beelden ook niet. Ik zie dit project daarom als een goede investering voor de langere termijn. Ik kan hier workshops geven en eigen werk maken.” Ze werkt het liefst het hele jaar door buiten. Dat heeft als bijkomend voordeel dat haar workshops ook tijdens de coronacrisis vaak door kunnen gaan.

 
“Lawaai maken is hier geen probleem en het stof dat vrijkomt bij het maken van de beelden ook niet.” 

 

Caroline werkt met verschillende type stenen. Voor het uiteindelijke beeld is ook de vorm en structuur van de steen bepalend. Elke steensoort heeft namelijk zijn eigen kwaliteiten. “Eén ding is wel altijd constant in al mijn werk: naast het bewerkte deel, blijft ook altijd een deel van de steen ruw en onbewerkt. De natuurlijke steen blijft zichtbaar in het beeld.” Ze hanteert een aantal thema’s die zich steeds verder ontwikkelen. “Nu ben ik bijvoorbeeld gefascineerd door ‘wrappings’ en verpakkingen, omdat deze vaak mooie vormen hebben, maar het gaat voor mij ook om een aanklacht tegen de verpakkingsindustrie.” Vanuit een aantal kleinere beelden werkt ze door naar een grote installatie rond dit thema. “Ik maak mensen graag bewust van materialen die we dagelijks gebruiken, maar waar we helemaal niet stil bij staan.” 

 

    

 

Kruisbestuiving ervaart ze ook al rond haar nieuwe werkplek. “Ik ga met andere huurders uit De Havenloods experimenteren met geluidstechnologie, om zo mijn beelden te laten ‘leven’. Wanneer een bezoeker dan langs mijn beeld loopt, wordt er een verhaal verteld.” 

 
“Ik ga met andere huurders uit De Havenloods experimenteren met geluidstechnologie, om zo mijn beelden te laten ‘leven’.”

 

De dynamiek van de plek, maar ook het circulaire bouwen dat op het buitenterrein centraal staat, spreekt haar erg aan. “Circulariteit staat vaak centraal in mijn werk. Daarom past deze plek ook zo goed bij mij. Zo heb ik onlangs meegedaan aan het project ‘Van Dom tot Steengoed’. In dit project worden de overgebleven stenen van de restauratie van de Domtoren hergebruikt en weggegeven aan kunstenaars met een goed idee." Ze belande bij de beste pitches, maar werd helaas niet de winnaar. Haar idee was het vervaardigen van een bijen en insectenhotel uit Domtorenstenen. Wat ze trouwens alsnog gaat realiseren, want het project stelt ook stenen beschikbaar aan hen die niet wonnen. “Eerder werkte ik ook al aan bijenhuizen, die maakte ik dan van oude stoepranden uit de Nachtegaalstraat.”

 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het buitenterrein van De Havenloods? Volg DePlaatsmaker via Instagram!

 

Terug