Van 'alleen op de wereld' naar middelpunt van bruisende plek

Vrijdag 29 oktober 2021
‘El Mundo', oftewel ‘De Wereld’, dat is Pim van der Burgt zijn artiestennaam. Wel toepasselijk - ondanks dat er niet echt een gedachte achter zijn naam zat - want Pim treedt voornamelijk op in het buitenland. “Er staan gelukkig weer wat reisjes gepland; over een maand treed ik op in Mexico!”

 

 

In deze verhalenreeks nemen we je de komende weken mee langs de verschillende ontwikkelingen op het buitenterrein van broedplaats De Havenloods. Dit voormalig industrieel terrein van bijna 5.000 vierkante meter wordt samen met kunstenaars en makers getransformeerd tot een creatief werklandschap voor de komende tien jaar. Het omvat bijzondere werkruimtes, ondersteunende horeca en ruimte voor activiteiten en kleinschalige programmering. Uniek, want huurders bouwen hier dus zelf aan hun eigen werkplek. We spreken met hen over hun plannen, waar ze op dit moment aan bouwen en wat ze verwachten van deze levendige plek.

 


Het zag er nog wat eenzaam uit vorig jaar winter. Pim was vrijwel de eerste die in 2020 zijn werkruimte op het buitenterrein van De Havenloods plaatste. Hij heeft gekozen voor een containerstudio die met wat kleine aanpassingen perfect te gebruiken is voor de productie van muziek. “Ik kan me hier terugtrekken, maar ook juist mensen opzoeken en inspiratie opdoen.” In september 2020 liet hij de container plaatsen en in oktober trok hij erin. Inmiddels precies een jaar later is zijn omgeving flink veranderd. “De zomer heeft voor een echte transformatie gezorgd, niet alleen is er veel gebouwd door de anderen, maar ook de zon heeft bijgedragen aan onderlinge connecties tussen huurders.”

Pim is producer en DJ onder de artiestennaam ‘El Mundo’ en maakt elektronische dancemuziek. Hij heeft een achtergrond in de zorg en werkte jaren in de psychiatrie. Deze ervaring én zijn talent voor muziek gaat hij binnenkort combineren door het coachen van drop-out jongeren die een passie voor muziek hebben. Zijn muziek is divers. Een genre vindt hij hiervoor moeilijk te noemen. Als er maar een bepaald gevoel overgedragen wordt. “Bij mij is dat vaak melancholisch en met een bepaald verlangen.” Zijn nieuwe label heet Quetame, wat een verbastering is van het Spaanse ‘Que te Amo’. Wat in het Nederlands betekend ‘hij/zij die van je houdt’.

“Ik kan me hier terugtrekken, maar ook juist mensen opzoeken en inspiratie opdoen.”


We zijn in gesprek in zijn studio. Hij zit midden in de ruimte op zijn stoel vlak voor zijn computer. “Ik ben een muzikant die de computer nodig heeft om muzikaal te zijn!” zegt hij lachend. De muren zijn bekleed met geluidsisolerend schuimfolie. De inrichting is nauwkeurig tot stand gekomen. “Alles heeft effect op het weerkaatsen van het geluid. Ga maar eens zitten in deze stoel, dan laat ik je even horen hoe het klinkt als ik muziek maak.” Zijn deur gaat af en toe open. Sommige andere creatieven op het terrein hebben ook nog niet binnen gekeken bij Pim. “Ziet er goed uit!” Zegt Bram van Breed Metaal, die we later ook spreken voor deze verhalenreeks.

  

Het is bijzonder om de verschillen te zien tussen de studio’s, werkplaatsen, loodsen en ateliers die de huurders op het buitenterrein bouwen: van ingewikkelde constructies, torenhoge loodsen tot kant-en-klare studio’s. “Ik heb voor een makkelijke oplossing gekozen”, zegt Pim. “Maar het is vooral fijn om op een plek te zijn waar veel geluid gemaakt kan worden, zonder dat we elkaar tot last zijn. Als ik de deur hier dicht doe, is de studio misschien niet volledig geluidsdicht, maar ik kan wel flink volume maken zonder iedereen omver te blazen.” Alle gebouwen zijn wel circulair gebouwd of in hergebruik, dat staat hier centraal tijdens de bouw. Zo wordt een stukje verder de horecalocatie NAR Cafe der Kunsten gebouwd met tweedehands raamkozijnen.

 

"Het is vooral fijn om op een plek te zijn waar veel geluid gemaakt kan worden, zonder dat we elkaar tot last zijn."


“Het wordt hier alleen maar beter. Wanneer Café NAR straks opengaat, is er op het buitenterrein ook een centrale plek om elkaar te ontmoeten. Ik kijk ernaar uit dat er nog meer leven komt op dit terrein.”Als we verder praten over broedplaatsen en de noodzaak van creatieve ruimtes in de stad, vertelt Pim: “Ik hoop dat er goed gekeken wordt naar creatieven en welke specifieke ruimtes er nodig zijn per expertise. Betaalbaarheid is daarbij van belang, maar ook zeker een juiste verbinding met de omgeving.”


Benieuwd naar Pim van der Burgt? Beluister zijn muziek op Spotify onder de naam ‘El Mundo” of breng een keer een bezoek aan zijn studio bij De Havenloods. Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het buitenterrein van De Havenloods? Volg dan onze Instagram pagina!

 

Terug