Nieuwsgierige kunstenaar die niks wil missen

Maandag 1 mei 2023
Van het maken van video’s tot het nieuw leven inblazen van afgedankte schilderijen én van allerlei projecten vol humor tot een monument voor 4 en 5 mei; kunstenaar Ate von Hes heeft het allemaal gedaan en doet daarnaast nog veel meer. Na ruim 20 jaar ‘rondgezworven’ te hebben in Leidsche Rijn is hij nu geland in de houten schottenkeet op Berlijnplein. Hij is geïnteresseerd in iedereen die hij er tegenkomt en legt graag nieuwe verbindingen. “Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat andere makers aan het doen zijn.”

 

Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum is volop in ontwikkeling. In samenwerking met gemeente Utrecht bouwt DePlaatsmaker hier mee aan een uniek gebied met ruimte voor kunst, cultuur, onderwijs, technologie en sociaal-maatschappelijke organisaties. Nu al vind je er stadslab RAUM, Nieuw Utrechts Toneel, Goede Vrijdag, De Buurtwerkkamer, wijkrestaurant Venster, Jonge Honden, dansgezelschappen IRC en Eenvijfvijf, festivalorganisatie Grasnapolsky en vele anderen.
 
In opmaat naar de permanente bebouwing op het plein, ontwikkelt en beheert DePlaatsmaker meerdere tijdelijke gebouwen in het gebied. Daarmee vindt een groeiend aantal makers, denkers en doeners alvast hun thuishaven op Berlijnplein en krijgt de plek steeds meer kleur en vorm. Zo ook in de schottenkeet, het houten gebouw langs de Vaduzdijk, waar rond de zomer van 2022 meerdere nieuwe huurders hun intrek hebben genomen. In deze verhalenreeks stellen we hen graag aan je voor.

 

Ate is ooit begonnen met een leerwerktraject in een staalsmederij voor de scheepsbouw. “Toen was ik al bezig met het bedenken van kunstwerken en het uitvoeren leek mij helemaal leuk. Daarna ben ik een grafische thuisopleiding gaan volgen via LOI om uiteindelijk op mijn 27ste op de Rietveldacademie terecht te komen, waar ik in 1996 afstudeerde. Mede vanwege mijn ervaring in de staalsmederij ben ik objecten van metaal gaan maken zoals een niet werkende robot en een eenpersoons raket. In het begin was mijn werk te zien op tentoonstellingen, maar er waren ook periodes waarin minder gebeurde. YouTube werd in die tijd populair dus ik besloot ook filmpjes te gaan maken. Daardoor kon ik aan de slag voor woningcorporatie Mitros als freelance contentmaker, waar ik op een gegeven moment de YouTube-rubriek ‘Ate, is daar een trucje voor?’ maakte.”

 

“Toen ik het eenmaal op papier had gezet, was ik verbaasd dat nog niemand anders dat gedaan had.”


Inmiddels werkt Ate niet meer voor Mitros, maar hij maakt wel nog steeds video’s. Tien jaar geleden kwam hij in contact met Arjen de Vreede (DJ DNA) van Urban Dance Squad en even later maakte hij een videoclip voor de Utrechtse groep. “Dat resulteerde in een langdurige samenwerking met vele videoclips voor projecten die Arjen produceert zoals bFake, El Zombie en anderen Utrechtse acts.” Daarnaast werkt Ate ook veel als video jockey. Hij verzamelt allerlei fragmenten van een paar seconden, die hij bijvoorbeeld uit films, reclames of instructievideo’s plukt, om ze vervolgens op het ritme van de muziek te projecteren bij events.  

 

   

 

Maar zoals gezegd maakt Ate veel meer. Zelf is hij het meest trots op het 'Herdenking & Vrijheidsmonument' dat op 2 mei 2021 door onder meer de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma werd onthuld op Berlijnplein nabij de overkapping op Perron 9. Nu is dit een plek waar jaarlijks wordt stilgestaan bij de verschikkingen van de Tweede Wereldoorlog en ook waar de vrijheid wordt gevierd, maar de totstandkoming van het monument had wel wat voeten in de aarde. “Ik werd door de Stichting 4 en 5 mei Leidsche Rijn benaderd met de vraag of ik een herdenkingsmonument voor beide dagen wilde ontwerpen. Dat was lastig want 4 mei staat natuurlijk symbool voor ellende en verdriet, en op 5 mei wordt er feest gevierd. Ik begon te schetsen en zo ontstond het idee om de ‘4’ en de ‘5’ samen af te beelden. Toen ik het eenmaal op papier had gezet, was ik verbaasd dat nog niemand anders dat gedaan had.”
 
Toen het ontwerp gereed was, kwamen er weer heel andere uitdagingen op hem af. Er golden strenge regels in de aanbesteding voor een openbaar kunstwerk, waardoor het maar niet van de grond kwam. “Het hele traject heeft uiteindelijk zo’n 5 jaar geduurd en door de vasthoudendheid van het stichtingsbestuur, zelf geld in te leggen én een doneeractie te starten is het monument er toch gekomen. Ik ben met name trots dat we het uiteindelijk met een grote groep mensen hebben kunnen realiseren en dat het monument door een groot deel van de bewoners van de wijk wordt gedragen en deels door hun is gefinancierd.”

 
“Er zitten hier zoveel creatieve ondernemers. Ik ben altijd benieuwd waar zij mee bezig zijn en probeer zoveel mogelijk aanwezig te zijn, zodat ik niks mis.”

 

Van een heel andere orde is het recyclisme. “Ik heb deze term zelf bedacht en het houdt in dat afgedankte kunst opnieuw interessant wordt gemaakt. Zo heb ik talloze schilderijen gekocht bij de kringloop, van bijvoorbeeld een landschap, en daar heb ik zelf elementen aan toegevoegd. Wat het heel goed deed en waar ik er ook veel van heb gekocht waren schilderijen waar ik zelf ufo’s en robots aan heb toegevoegd. Ik denk dat dit komt door het vervreemde effect van oude landschappen met futuristische elementen. Ik heb nog geprobeerd om een Wikipediapagina aan te maken voor de term ‘recyclisme’ maar deze werd niet toegelaten.”

 

   


Humor komt ook veel terug in het werk van Ate. Zo heeft hij ooit een bril gemaakt waarbij de glazen zijn vervangen door schijfjes komkommer. ‘Een bril voor degene die het allemaal al gezien heeft’. Of een schilderij waarop een hand met uitgestoken wijsvinger is te zien met daaronder de tekst ‘dat schilderij is veel beter’. 
 
Sinds juni 2022 huurt Ate bij DePlaatsmaker een ruimte in de houten schottenkeet op Berlijnplein. “Ik vind het echt een geweldige plek. Er zitten hier zoveel creatieve ondernemers. Ik ben altijd benieuwd waar zij mee bezig zijn en probeer zoveel mogelijk aanwezig te zijn, zodat ik niks mis. De komende jaren groeit Berlijnplein nog verder uit en ik hoop dat ik er dan nog steeds zoveel kan zijn.”

 

Terug